Lifestyle, natuurlijk gezond!

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                              

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

 

Wat is mijn "IDEALE" VOEDSELPAKKET ?              

Geinspireerd door Natuurgezondheidszorg! -  en naar eigen inzicht bijgesteld:       


Let wel: Deze leefstyle is strikt persoonlijk. D.w.z. toegesneden op mijn behoefte en gebruikservaring. Daarbij veel geleerd en geleend uit gepubliceerde kennis van anderen.

• Dagelijks  gebruik van veel groenten- fruit en bessen,  veel variatie. . Ik gebruik (reeds 20 jaar) daartoe Juice-plus. ( = absolute basis van mijn voeding ). De tegenwaarde = 5 st. divers fruit & 5 opscheplepels diverse groenten, iedere dag weer!

•Zelf SPELT-brood (broodmix) bakken! Matig gebruik ( 2-4 sneetjes/dag).   Mijn Basis samenstelling: 300 gr. spelt- & 200 gr. maismeel, 2 eetlepels olijfolie in 320 gram water van 27 *C.

Naar persoonlijke smaak/wens aangevuld met noten, pitten en zaden etc.

- Zuivel:   matig soja-produkten, melk en boter. Mijn ontbijt t/m de lunch: Pap gemaakt van 50% water en aangevuld met melk/sojamelk, 40 gram Haver, desertlepel gebroken lijnzaad, degewenst aangevuld met 4 dadels/vijgen en een handje rozijnen. 1 eetlepel gebroken noten. Melk niet koken doch verwarmen tot er weerstand bij het roeren gevoeld wordt. Dan staan laten tot versuikering heeft plaats gevonden. Eet smakelijk, nou en of!

•  Bakken en braden met Olijfolie en kokosvet .Geen transvet (hard gemaakte olie), verwerkt  in margarines, brood, gebak, fabrieksmatig bereidde en/of gefrituurde zaken. • Weinig zout en bij voorkeur geen  zouthoudende producten.     

• I.p.v. suiker gebruik ik  waar wens, "Stevio"  of "Jumbo"-zoetstof.  Zie ook www.glycemische-index.com

• Geen geraffineerde producten• Meer vezels en dagelijks minstens 2 lrt. water.

 Door levensmiddelen te verhitten ( koken- braden- magnetron etc.) tot resp. 40- en meer dan 70*C,  worden alle echt noodzakelijke enzymen gedood!  Zie ook   

 Verder vertrouw ik van de magnetron het werkingprincipe niet. Dus nu geen magnetron meer. Reden: in tegenstelling tot bakken cq. braden en koken, worden hierin produkten verhit door de moleculen te versnellen. Verhitting onstaat door wrijving. Deze methode gebruikt men in de chemische industrie om grondstoffen te veranderen in nieuwe produkten  Ben bang dat ook met de magnetron de  structuur van ons voedsel veranderd wordt, tot wat???

 Samengevat: Eet sober en  aangepast aan de energiebehoefte. Op deze  manier krijgt u ook geen overtollige caloriën binnen ! Hoe? Zie: http://www.calorielijst.nl/calculators/ : Met hierin een prachtig hulpprogramma!

Én...., hoewel geen voedingsmiddel,  sporten cq. bewegen  is minstens  zo belangrijk !

 

Top