Lifestyle, natuurlijk gezond!

                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

HOE DENK IK GEZOND OUDER te worden?

                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

                                                                     

                          

 

Lifestyle veranderen naar zelf-redzaamheid!

 

Voor een spectaculaire wending in je welbevinden en om prettig  gezond ouder te worden.

 Om je onafhankelijkheid  te bewaren en de thuiszorg buiten de deur te houden.

O.a. door gewicht beheersing?

Daarvoor is nodig aan hulpmiddelen:

  http://www.calorielijst.nl/calculators/ : Met hierin een prachtig hulpprogramma!

Een Home-trainer, een personen- en keuken weegschaal, Persoonlijke motivatie! En verder veel bewegen!!!

 Hoe?  Gewoon beginnen!!

http://www.calorielijst.nl/calculators/ :

Met deze “link”, verken- en meet je de persoonlijke uitgangspositie. 

M.i.z. is het belangrijkste voor dit moment het z.g. “Basaal Meta-Bolisme” (stofwisseling) BMb en het ideale streefgewicht .

BMB is het getal dat aangeeft hoeveel calorïen je lichaam minimaal nodig heeft om in rust al z’n basisfuncties te kunnen blijven doen.

( hart- longen- nieren etc.) Ook wel aangeduid met het N.E.A.T. = Non Exercise Activity Thermogenes.

Vanuit dit uitgangsgeven bepaal je met de volgende meetmodule wat je als toeslag voor het dagelijks funktioneren nodig hebt.

Opgeteld, geeft dit het evenwicht tussen calorie-inname en -verbruik. Of het nodig is de voeding te beperken of meer te gebruiken aan

wat je berekend hebt, nodig voor verdere activiteiten, zoals zware klussen- werk of sport etc. is per dag in te vullen. Blijf je onder dit totaal,

dan ga je vet verteren en daarmee gewicht verliezen. Dus als je je beperkt tot het BMB moet de rest van je activiteiten genoegen nemen

met calorïen halen uit de, bij voorkeur, inwendige vetvoorraad  zolang dat  nog teveel is. Simpel hè!

Via deze aanpak ben ik terug op de voor mij ideale waarden (Gew.66  kg, Vet 18.6%, H2O 64.7%) en heb dit bereikt door 5 dagen/week

sober eten ( d.w.z. minimum + activiteiten toeslag naar behoefte, voor mij 1900 Kcal.) en twee dagen op het noodzakelijke minimum

 (BMb,1360 Kcal.). Drink +/-2 Ltr. vocht/dag. Eenmaal op gewicht kan het onderhouden worden met 7 dagen/week wel smakelijk doch

“sober eten”. Dit werkt goed, is makkelijk te doen en met behoud van energie. Het enige waar ik echt de volle aandacht aang geef is:

ruim groenten, fruit- en bessen en..... dagelijks een work-out van +/- 45 minuten. Bedenk echter dat vers fruit veel koolhydraten

(vruchtensuiker-calorieën) in zich heeft. Vooral bij afvallen niet zo wenselijk. Vandaar dat ik al vanaf 1994 Juice-Plus (= zonder suiker) gebruik.

Dankbaar dat ik er inmiddels gezond & Fit 88 jr. mee geworden  en nog steeds in de tennisvereniging als oudste nog actieve speler welkom ben..

Ga deze uitdaging blijmoedig aan en raak gewend aan sober eten. Je lichaam stelt zich opnieuw in en geloof mij, dat geeft een prettig gevoel.

Gaat het ‘n keer mis, nou en? Lukt het niet direct zoals het moet, dan doen zoals het kan. Iedere dag geeft nieuwe kansen. Opvallend vind ik,

dat hoe meer soberheid je betracht hoe energieker je wordt. Daar  hebben wetenschappers vast wel een verklaring voor. Ik denk dat het lichaam

uit nood, net zo als wijzelf, ook geforceerd wordt tot zelf-redzaamheid. Mij gaat het vooral om de resultaten en die zijn zeker verrassend te noemen.

Ervaar het zelf!!!

14-06-2019:

Het is een nieuwe ervaring dat ik bijna dagelijks en steeds vaker ongeloof ervaar bij nieuwe contacten als mijn leeftijd ter sprake komt.

 Het stimuleerd mij door te gaan  op de ingeslagen weg.                                                                                                    

 naar bewegen 

 

 

Top