Lifestyle, natuurlijk gezond!

 

Zelf-redzaamheid: Niet curatief- "Medisch"- , maar preventief- Sportief- !!!

 

 

Beweeg vooral na je 50ste jaar: De Luie stoel is dan " dodelijk" ! 

 

Ieder weet het wel, bewegen is een must, vooral bij het ouder worden. Voor soepele spieren en gewrichten.  Voor het ophogen van je NEAT (stofwisseling). Beginnen en blijven doen tot je “ GEZOND” levenseinde.

Zelf begin ik de dag  met workout van in totaal +/- 3/4 uur: rekken en strekken, gevolgd door grondoefeningen en ‘n conditie training voor longen- hart. Daarna trainen op behoud van spierconditie. Om de andere dag doe ik de H.I.T. (High Intensive Training), Tennis 1 a 2x/week. Afstanden binnen actie radius van 10 km , als regel op de fiets.

Van de H.I.T.-trainingen zijn  diverse toegesneden uitvoeringen, elk met een andere doelstelling.

 De door mij toegepaste: laag houden van de bloedsuikerspiegel tegen de steeds vaker voorkomende ( en nu ook al op jongere leeftijd)  "ouderdomsziekte” diabetes type2 en  om het vetgehalte in het bloed laag te houden. Ook om het uithoudingsvermogen te trainen.

Hoe: Opgepikt In de uitzending van FOCUS van de VPRO over bewegen. Er was een praktische test te zien en werd toegelicht door de Engelse Wetenschappelijke onderzoeker. Door hun Regering is er nu opnieuw 50 milj.euro beschikbaar gesteld om verder uit te dokteren hoe deze training op het individu kan worden toegesneden. Men verwacht nl. hiermee de gezondheidskosten  drastisch te kunnen verlagen. Spectaculair en baanbrekend. Het zet de fitness-wereld op z'n kop!

 Hierover later meer onder:  samenvatting van de  uitzending focus/vpro.( bewegen = medicijn)  

 Misschien vindt U deze persoonlijke info wat te uitvoerig. Mijn mening:

Ervaring krijgt pas waarde als je er iets mee doet. In dit geval wil ik belanghebbenden laten zien hoe eenvoudig je zelf  kunt bijdragen aan  gezond ouder worden. Vandaar dus!

                                                                                                     Verder

      Unieversieteit  van Nederland: http://www.universiteitvannederland.nl/college/waarom-zouden-ouderen-vaker-moeten-hardlopen/

 Niet  oud  worden maar gezond ouder worden, staat voor mij centraal.

 

 

Voor het behoud van spierconditie thuis-training d.m.v.trimfiets,  elastieken en trampoline. (iedere spiergroep van armen-en benen (Elk 3x 8 “bewegingen”). Pas op: Je raakt er aan verslaafd. Beenspieren d.m.v. een opstapje( 1 traptrede hoog), 10x linkervoet voorwaarts en 10x zijwaarts opstappen, zo ook de rechter. Stel je een doel en ga de competitie aan met jezelf. Met het vorderen van de leeftijd (nu 85jr.) moet ik binnen je mogelijkheden bijstellen maar, iets doen is beter dan niets doen.... toch? Het ultime resultaat meet ik en betaald zich o.a. uit bij het tennissen.

Top